loading...
خرید شارژ بانک ملی،ملت،مستقیم،سپه،تجارت،همراه اول،ایرانسل و
محمد جوادی بازدید : 56 سه شنبه 06 فروردین 1392 نظرات (0)


چنان كه ديديم در تحليل هاي طبقاتي نقش نخبگان سياسي حاكم و صاحبان قدرت دولتي بانک ملت در پس تحليل نقش طبقات اجتماعي در پرده اي از ابهام باقي مي ماند و يا دست كم به روشني مطرح نمي شود. نقصان توجه به دولت، قدرت دولتي و نخبگان سياسي در جامعه شناسي سياسي اوليه بسيار آشكار بود اما با «بازگشت به دولت» از لحاظ نظري در ادبيات اخير اين نقصان تا حدي جبران شده است. به ويژه نقش نخبگان سياسي يا طبقه سياسي حاكم در امر ذار به دموكراسي در نظريه پردازي هاي اخير در كانون توجه قرار گرفته است.
« اغلب اين مکانيسم هاي القاء گر آلوده ساز بر بانک ملت اثر مکانيسم هاي جديد يکسان سازي تقويت مي شوند. اين مکانيسم ها نيروهاي خود را با حيات گروهي اخذ مي کنند از رفتار اعضاي يک باند ، از آنکه از همه قوي تر و برتر يا مکارتر است يا از آنکه داراي ممتازترين شخصيت و از موهبت خوش محضري برخوردار است سرمشق مي گيرند. »
در نتيجه نمي توان انتظار داشت دموكراسي به همان شكل غربي و ليبرالي با گرايش انديويدوآليستي در نظام سياسي ايران با جهت گيري اسلام گرايانه اعمال شود چون با تفاوت و اختلاف در چارچوبه ي عملي و نظام هاي ارزشي در ايران مي توان يك شبه دموكراسي محدود اسلامي بانک ملت دانست. كه اين نظام دموكراتيك فرع بر حكومت اسلامي و زيرمجموعه ي آن است و به شيوه اي متفاوت ظاهر مي گردد.
اورت.س.لي بانک ملت در 1966 در مقاله اي با عنوان « نظريه اي درباره مهاجرت» که در مجله جمعيت شناسي امريکا منتشر کرد مهاجرت را تحت تأثير چهار عامل عمده ذيل تبيين کرد:
هم در اروپا و هم در امريكاي لاتين، جامعه بزرگسالان، جوانان را به جايگاهي وابسته و نسبتاً حاشيه اي سوق مي‌دهد كه اين امر تأثير زيانباري بر فرصت هاي شغلي بانک ملت به ويژه براي دختران و پسران جوان تر داشتهاست.
1925 30.7 35.9 26.2 بانک ملت
بالاخره آوارگان جنگي که در اثر مصائب جنگ ، خانه و زندگي ، سرمايه و بانک ملت حرفه خود را از دست داده براي حفظ جان از ميهن خود ريشه کن شده به کشورهاي ديگر رو آورده اند ، دستة ديگر از بيگانگان را تشکيل مي دهند که في نفسه اغلب اوقات وجود آنها موجد مسايل مشکل براي مردم سرزمين مورد انتخاب خود مي شود.
2- روستائيان با مهاجرت نيزوي کار آمد خود را از دست مي دهند و در صودرت مهارت داشتن مهاجران اين روند بنفع شهر و در غير اين صورت شهر به دليل سطخح نازل مهارت ها و تحصيلات مهاجران ، به شکل هاي مختلف تحت فشار بانک ملت قرار مي گيرد .
دموكراسي هميشه هم در جهان كم توسعه ناپايدار نبوده است، البته در اين مورد بايد از دخالت هاي امپرياليستي چشم بپوشيم. مثال روشن هند است. البته هند از نظر اقتصادي با نوسازي و تحول اقتصادي همراه نبوده در هند برخلاف وحدت بانک ملت دهقانان و دولت پس از استعمار انگليس، جز سياستي كم محتوا و سست براي پيشرفت ارائه نشد.
1- شناخت شرايط بانک ملت و موقعيت جغرافيايي حاکم بر انحرافات اجتماعي
سال درصد شهرنشين سال درصد بانک ملت شهرنشين
هر يك از عوامل شش گانه بالا مي تواند به تنهايي و يا در تركيب با عوامل ديگر بحران مشروعيت گسترده بانک ملت اي به درجات گوناگون به وجود آورد.
6- برخورد سياسي بانک ملت و مذهبي – ساير موارد
مثلاً سولن گر(13) دريافته بود که 38% خانواده هاي جوانان بزهکار کلومبيا در ميسوري به تازگي در اين شهرها مستقر شده بودند در مجموع ، بقيه خانواده هاي اين شهر از تازه واردين نبوده است. در نظر نوماير(14) که اين دست آورده ها را نقل کرده است ، استقرار جديد مهاجران در آن شهر ، جوانان را در معرض خطر بزهکاري قرار داده است. پس از بحران بزرگ ، تحقيقات ديگر نيز وجود همبستگي کامل بين بزهکاري خاصه بزهکاري جوانان و مهاجرت را ثابت کرده است. در ميان اين تحقيقات به ارقامي که پليس سن دياگو(15) در کاليفرنيا گردآورد بيشتر تکيه مي کنند. به هنگام جنگ و به علت وجود اردوهاي نظامي و صنايعي که براي دفاع ملي کار مي کرد سيل عظيمي از جمعيت به داخل آن شهر و کنت نشين رو آوردند. از سال 1940 بانک ملت تا 1946 جمعيت شهر بيش از 75% فزوني يافت زيرا سکنه شهر از 289348 نفر به 508000 نفر رسيد ( به سال 1959 جمعيت شهر به 573200 نفر رسيد يعني در طي 13 سال رشد جمعيت فقط12.8 درصد بوده است). تازه واردها بزرگسال بودند، بر تعداد نوجوانان فقط 18% افزوده شده بود. بر بزهکاري نوجوانان ، بيش از رشد جمعيت آنان افزوده شد. بزهکاري نوجوانان بومي 24.5 % فزوني يافت و حال آنکه بزهکاري عناصر خارجي که در شهر مستقر شدند از سالهاي 1941-1940 تا1943-1942 بيش از چهار صد درصد فزوني يافت. بنابراين جلاي از وطن بيشتر نوجوانان را به جنايتکاري سوق مي دهد.
نمايش نقش جرم زائي مهاجرتها ، با اين دو گروه تحقيق که به وجهي قاطع و بدون استثناء ثابت گرديده است در تحقيق بانک ملت معروف شاو و مک کي مورد توجه واقع نشده بود و اين محققان دربارة رابطة بين تغييرات نرخهاي تبهکاري بر حسب محله و رشد جمعيت در شهر شيکاگو به پژوهش پرداختند و دريافتند که نرخ جنائي از نيمدايره اي به نيمدايرة ديگر متمايز است.
برعکس ملاحظات فوق ، تحقيقات آماري در امريکا ثابت کرده است که ارتکاب جرم از ناحيه مهاجران نسبت به بوميان امريکائي بسيار ناچيز است و اين امر مرهون مقررات دقيق و سختي است که در مورد قبول اشخاص بيگانه به عنوان مهاجر در آن کشور رعايت مي شود. تا دربارة سوابق و شخصيت داوطلب مهاجرت به امريکا اطلاعات کافي و تحقيقات دقيق به عمل نيايد و اطمينان کامل از صحت عمل و تقواي او حاصل نشود جواز مهاجرت براي بانک ملت متقاضي صادر نمي کنند با وجود اين جرائمي که از مهاجران سابق به امريکا سر مي زند نسبت به مليت اصلي آنها متفاوت است و اختلاف فاحشي بين دسته هاي مختلف مهاجر از لحاظ ارتکاب جرم وجود دارد: ايرلنديهاي مهاجر پنج برابر بيشتر از آلمانيهاي مهاجر محکوم به زندان شده اند. فنلانديها به جرم بدمستي محکوم مي شوند و حال آنکه ايتاليائيها مرتکب راهزني و قتل عمد باسبق تصميم مي شوند اما بعد از يک نسل تعداد ارتکاب جرم از طرف پسران مهاجري که در امريکا متولد شده اند نسبت به امريکائيان اصيل بالنسبه پائين تر است. ( از هر صد هزار نفر مهاجر نسل دوم 120 نفر محکوميت يافته ولي از هر صد هزار نفر امريکائي اصيل 144 نفر محکوميت کيفري پيدا مي کردند) و در ميان آنها پسراني که از نسل مهاجران اروپاي شرقي و جنوب اروپا مي باشند بيشتر از دو برابر پسراني که از نسل مهاجران اروپاي غربي و اروپاي شمالي هستند مرتکب جرم مي شوند. قضاوت ما دربارة ارتکاب جرم مهاجران نبايد سطحي باشد بايد خصوصيات قومي و نژادي و همچنين وضع اجتماعي و حرفه و علل مهاجرت و کليه اوضاع و احوال دسته هاي مختلف مهاجران مورد نظر باشد(20).
دسته اي ديگر از نوجوانان از تاثير شوم جنگ رهائي نيافته اند ( درباره محيط کشاورزي ، صنعتي بانک ملت ، جنگ، انقلاب و شورش جداگانه در جامعه شناسي جنائي بحثي مشروح خواهيم داشت). همچنين مساله تاثير تراکم جمعيت و «ميکن» که به صورت «مجموعه بزرگ » ساخته مي شود مسائل پيچيده اي را در جرم شناسي مطرح مي سازد و نوجوانان را در آستانه خطر قرار مي دهد و سازگاري اجتماعي آنانرا مورد تهديد قرار مي دهد.
2- بخش غير رسمي و بانک ملت شهرگرايي در جهان سوم.
کودکي که پي در پي به سينما ميرود متغرق در جهان رؤيائي سينماتوگرافيک است ، تصوير فيلمي ، در نظر او ، زنده ترين بيان واقعيت است. سينماگر يک شعبده باز است. در خلال هنر او ، خصوصيت ساختگي و تصنعي نا به هنجار يا استثنائي يک وضعيت از بين مر رود و بانک ملت تماشاگر احساس حقيقت مي کند. از اينجا مي توان پي برد که بعضي از فيلم ها تا چه حد براي نوجوان تماشاگر افراطي زيان بخش است. اين فيلم ها عبارتند از فيلم هاي ناسالم و فساد انگيز تجملي ، فيلم هائي که داراي صحنه پر زد و خورد ، خشونت ، شکنجه ، سرقت و راهزني و هتک حرز است. فيلم هائي که در آن بر اثر افسون سينماگر ، مردان برتر درگير ماجراهاي بي هدف مي شوند و بر سخت ترين موانع فائق مي شوند ، فيلم هائي که از آن تجاوزي جنسي و بهيميت در ذهن جا مي گيرد ، فيلمي که در آن زن حيثيت و شرافت خود را فداي هوس مردي شهوتران مي سازد و به پولي تبديل مي شود که بر سز آن قمار بازند... تماشاي مستمر تکراري اينگونه فيلم ها کودک را به راه جرم و فرار مي کشاند. توهم در نظر او حقيقت جلوه گر مي شود و به تدريج اعمال و رفتارش را تحت تاثير قرار مي دهد. فشارها و تمايلات ضد اجتماعي که فيلم هاي زيانبخش مي تواند در کودک ايجاد کند و يا محيط در او برانگيخته است مسري و خطرناک مي شوند.
منبع: ( دکتر داود شيخاوندي.ص302 بانک ملت جامعه شناسي انحرافات)
جمع بندي نظري حاصل مطالب بالا همان استدلال و فرضيه بنيادين اين گفتار است كه بانک ملت همه فروپاشي ها لزوماً به گذار به دموكراسي نمي انجامد بلكه برخي فروپاشي ها با ويژگي هاي خاصي ممكن است، رژيم هاي دموكراتيك به دنبال خود بياورند. آنچه بر طبق اين استدلال در گذار به دموكراسي پس از فروپاشي رژيم هاي غيردموكراتيك مؤثر است نه چهار ويژگي نظام سياسي يا بحران هاي چهارگانه رژيم هاي غيردموكراتيك (بحران مشروعيت، بحران كارايي، بحران سلطه و بحران در همبستگي طبقه حاكمه) بلكه چهار ويژگي جنبش اجتماعي (يعني نوع نارضايتي ها، نوع سازماندهي، نوع ايدئولوژي و نوع رهبري) است. بر اين اساس مي توان فرمول ساده زير را عرضه كرد:
موضوعي كه در تمامي‌مناطق به طور مشابه قابل رؤيت بانک ملت مي‌باشد اين است كه مطالعات و تحقيقات انجام شده در خصوص جوانان به طور كلي و نيز در مورد بيكاري جوانان به طور ويژه، اكثراً در پاسخ به نيازها و همچنين به درخواست دولت ها و نهادهاي دولتي مانند وزارت آموزش و پرورش يا سازمانهاي بين المللي كه خواهان رايزني و مشورت علمي‌و فني هستند، صورت گرفته است. اين امر طبيعتاً بر نوع، عنوان و موضوع تحقيقات انجام شده، كه بيشتر كاربردي هستند تا نظري، تأثير مي‌گذارد.
1924 31.8 41.2 41.6 بانک ملت
صورت بندي نخبگان حاكم به عنوان زمينه گذار به دموكراسي:نظريه فيلد، هيگلي و برتن براساس ديدگاه نويسندگان اين مقاله توجه به نقش نخبگان حاكم در تحليل رژيم هاي سياسي، انقلاب ها، گذار به دموكراسي و شكست تجربه گذار بايد از درجه اول اهميت برخوردار باشند. تحليل هاي سياسي در جامعه شناسي سياسي معمولاً بر نقش نخبگان حاكم (و يا به تعابير ديگر حكام، گروه هاي قدرتمند، احزاب و يا اجزاي طبقه حاكمه) در هر گونه تحول سياسي تأكيد مي گذارند. به نظر نويسندگان با اين حال بايد از حد كل گويي هاي نظريه نخبگان قديم فراتر رفت و نقش و اهميت انواع ساختارها و صورت بندي هاي نخبگان حاكم و رابطه آنها را با ثبات و بي ثباتي سياسي و به ويژه گذار به دموكراسي و يا امتناع آن بررسي كرد. منظور نويسندگان از نخبگان حاكم مجموعه تصميم گيرندگان در بزرگترين و مهم ترين سازمان و نهادهاي عمومي در هر جامعه اي است. انواع ساختار و صورت بندي نخبگان و گروه هاي حاكمه را مي توان بر حسب دو معيار اساسي به دست آورد: اول ميزان همبستگي ساختاري وجود شبكه بانک ملت اي از روابط رسمي و غير رسمي بين گروه ها و جناح هاي تشكيل دهنده طبقه حاكمه و پايگاه اجتماعي كم و بيش مشابه آنهاست.
رهبراني كه زمينه هاي سازش ميان احزاب و گروه هاي مختلف را براي گذار به دموكراسي فراهم مي كنند اغلب به «خيانت» به پيروان خود متهم مي شوند. اما به هر حال در موج سوم، دموكراسي ها به وسيله رهبراني ايجاد شدند كه حاضر بودند منافع پيروان خود و به ويژه گروه هاي تندرو در بين آنها را به منظور رسيدن به هدف ناديده بگيرند. موضوع سازش اصلي در اغلب موارد پذيرش مشاركت مخالفان در مقابل تعديل مواضع آنها بوده است. به اين بانک ملت معني كه از يك سو گروه هاي حاكم به مخالفين خود اجازه مي دهند در انتخابات و حكومت شركت كنند و از سوي ديگر مخالفين از مواضع خود به ويژه در خصوص توسط به خشونت و مبارزه بر ضد نظام دست مي كشند. بدين سان نقش احزاب و رهبران سياسي در سازش و مصالحه با يكديگر عامل تعيين كننده نهايي در فرايند گذاربه دموكراسي بوده است.
طبق اين نظريه تماشاي سينما موجب مي شود که استعدادي بانک ملت از قوه به فعل درآيد. آيا نظريه طرفداران فرويد را مي توان پذيرفت که گفته اند سينما به منزله «ملين» يا «مسهل» رواني است که به کودک اجازه مي دهد که در خلال تماشاي تصوير خود را از فشارها و محرک پرخاشگري رهائي بخشد.
بر خلاف جهش سريع اقتصادي در طول دهه هاي 1950 و 1960، كه طي آن اكثر كشورهاي آفريقايي بسط و گسترش قابل توجهي را در استخدام و نظام آموزشي خود تجربه كردند، دهه 1970 شاهد انقباض شديدي در بازار كار بود كه در ابتدا جوانان جوياي كار را تحت تأثير قرار داد. چهار عامل دست به دست هم دادند بانک ملت تا اين وضعيت را به وجود آورند.
چگونگي گسترش و تمايلات فردي و اجتماعي مهاجران در انتخاب جغرافياي سکونت و ارتباط اجتماعي و يا تصادفي آنان به بانک ملت انحرافات در محل سکونت و پراکندگي جرم هاي غالب در شهر تهران از عمده اهداف تحقيق بوده و سعي دارد تا بررسي کند چه درصدي از زندانيان در شهر تهران مهاجران روستايي هستند و مکان يابي آنان را با جرم و انواع آن بسنجد.
متأسفانه به نظر مي‌رسد كه هيچ احتمالي بانک ملت براي تغيير بنيادين اين وضعيت در آينده وجود ندارد. بر عكس، بعضي مطالعات نشان مي‌دهد كه لااقل در كشورهاي در حال توسعه وضع از اين نيز بدتر خواهد شد.
بر اساس تجربه كوچك بودن بورژوازي دليلي بر عدم تثبيت دموكراسي نيست. قدرت يابي طبقه ي كارگر علامت بانک ملت تهديد دموكراسي نيست.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 117
  • بازدید ماه : 117
  • بازدید سال : 1,275
  • بازدید کلی : 5,781